Nationale Hepatitis C Informatie Campagne (2009-2010) Bijgewerkt op 15.03.20
De Nationale Hepatitis C Informatie Campagne werd gehouden van september 2009 tot februari 2010. Doel van de campagne was om de Nederlandse bevolking te informeren over hepatitis C en te stimuleren dat mensen nadenken over de vraag of zij mogelijk besmet zijn met hepatitis C.
De Nationale Hepatitis C Informatie Campagne richtte zich op drie doelgroepen:
het algemene publiek, met name mensen die voor 1992 een bloedtransfusie hebben gehad,
mensen die harddrugs gebruiken (of dit in het verleden hebben gedaan),
mensen afkomstig uit landen waar hepatitis C veel voorkomt.
De campagne heeft zich ook expliciet gericht op intermediairen zoals huisartsen, medewerkers van GGD’en en van instellingen voor verslavingszorg.
Deze landelijke campagne is gemaakt in opdracht van het ministerie van VWS en ZonMw. Negen verschillende partijen werkten samen aan de campagne: NIGZ, Nationaal Hepatitis Centrum, Julius Center voor Gezondheidswetenschappen en Eerstelijnsgeneeskunde, UMC Utrecht, Nederlands Huisartsen Genootschap, Trimbos-instituut, Stichting Mainline, GGD Nederland, Landelijke Vereniging Georganiseerde eerstelijn en Bureau Raedelijn.